Käisin aadrit laskmas


stock-illustration-19824199-heart-in-handsMitte küll ebatervislikel põhjustel, aga verd lasin siiski – doonorikeskuses nimelt. Registratuuritädi tegi suured silmad, kui nägi, et ma viimati 2009 neil käisin. Küsis siis oma kolleegi käest, et kas need paberid on seal tagumises nurgas, kui mu kaarti läks otsima. Küsis arstitädi, et miks ma nii kaua eemal olnud olen, et mis minu elus juhtunud on. Uudishimulikud nagu nad on, ütlesin ausalt, et te mind näha ei tahtnud aasta aega pärast Hong Kongi ja siis aasta pärast Peruu reisi ja siis aasta pärast lapse saamist ja siis aasta pärast Tais rändamist:

“Nüüd olen kodus püsinud ilusti!” kiitlesin irooniliselt. Kodused teavad, kui väga jälle eksootilisele reisule tahaksin.

Arstitädi noogutas ja naeris:
“Tere tulemast tagasi doonoriks! Näed, kõik näidud ka korras! Võite ootesaali minna.”

Oleks mul munder, oleks ka see rinnamärk kuhugi panna, mis anti 2 korda juba vereloovutamise eest. Ees ootas kolmas.
Mulle kohe meeldib seal. Palava ilmaga rüüpad aga mahla ja näksid küpsist. Kuidagi turvaline ja oodatud tunne on, medõed seal on ka nii hoolitsevad ja jutukad.

Paluti veenid ette näidata, et kummast käest võtta.
“Ahahh, vasak käsi sobib ka kenasti. Heitke toolile”,
tuli üks halva hääldusega vanem naisterahvas mulle vastu, väga meeldiva olemisega muidu.

Kukkusin pumpama.
Ikka uuriti vahepeal, et kas ma hommikul hästi söönud olen või maganud, sest veri ei tahtnud vahepeal enam välja tulla. Küsiti lapse vanuse kohta ja kas tema ikka magada laseb.
Sune on ju meil muster-magaja, aga minu ja hommikusöögiga on teised lood. Üks banaan, üks kohuke ja veidi-veidi müslit jogrutiga. Seda vist suureks söögiks ei saa pidada jah.

Vahepeal pandi mulle ventilaator näkku ja keerati TV ekraani nii, et kliendil ikka mugav oleks. Ei tea kas hakkasin näost kaameks minema, aga tädi ikka uuris üksipulgi mind, kordagi ei vaadanud eemale. Silmi ei lubanud kinni panna, ka siis mitte, kui ma ütlesin, et mul kõik korras.

Uurisin veel, et kas huulherpesega ei võetagi verd enam andma? Tädi rahustas, et kui lööve peal, siis ei aga muidu ikka võib. Mu ema olevat ükskord tagasi saadetud ja pärast seda ta ei tahtnud enam minna. Küsisin, et mis eani verd võib üldse anda:
“Kuni 65 eluaastat. Kui noor Teie ema on?”
“52.”
“Oi, nii noor! Meie mõistes.
Ärge enam pumbake!”
ja võttis mul nõela veenist välja.

Tõstis verekoti laua alt välja ja asus selle kallal kiiresti toimetama, nagu vastsündinud lapse nabanööri lõikamine, sidumine.
“Kui palju võtsite?” pärin uudishimulikult.
“450 ml on siin kotis ja natuke säilitusaineid”, mille peale ma teen eriti suured silmad. Viis selle koti siis õrnalt, nagu lapsukese ja asetas hoolikalt ära.
Vott siis, isegi verekotis ei saa ilma säilitusaineteta!

Siis ei laskund ta mul mitu aega püsti tõusta ja tõi mahla, tahtis ka kohvi tuua, aga ma juba ajasin end jalule.
“Aitäh! Olite väga tubli! Tulge siis tagasi koos emaga!” hõikas järgi.

Tuletab meelde, et minu teine deit oli Alfiega Ädala Doonorikeskuses (esimene oli Kinomajas). Jube romantiline koht, sõna otseses mõttes, mu meelest, kuhu deidile minna! Aga tore oli! Pealegi saab kohe selgeks, kas tulevane partner ikka terve on :)

Läksin kohe lõunat sööma. Olemine tundus täitsa ok, aga nii igaks juhuks. Õhtul aga kõrvus vilises jubedalt ja nii nõrk oli olla, kartsin et minestan ära. Läksin Sunega juba 21 ajal tuttu.

Teeksin reklaami ka e-Doonori keskkonnale, kust oma doonorikaardi parooliga andmeid näha saab kujul:

verevarudTeie veregrupp on: AB POS

Vereloovutus: 05.06.2013
Uuringute tulemused:
HIV Ag/Ab Combo NEG
HIV-RNA NEG
HBV-DNA NEG
HCV-RNA NEG
SÜÜFILIS NEG
aHCV NEG
HBsAg NEG
ANTIKEHAD NEG korras
Rh - kuuluvus POS
VEREGRUPP AB
AB0 RH Uuringud on tegemisel
V.V.AEG 8.310 korras
NAHK + korras
VEENID + korras
VERERÕHK SÜSTOOLNE 111 korras
VERERÕHK DIASTOOLNE 79 korras
PULSS 74 korras
HB (doonoriveri) 129 korras

Kusjuures viimane loovutus oli täpselt 4 a ja 1 päev tagasi. Ei tea miks, aga kuidagi oli selline tunne eile, et pean verd andma minema…
Süsteem teavitab ka, et uuesti saan minna alates 3.09.2013
Kes tuleb kaasa? :)

Lisa kommentaar

