Beebid ei nuta midagi…


stock-illustration-12884220-crying-small-baby-girl…oodake, kui üks on kaheaastaseks saanud! Viimase nädalaga on tekkinud jonnihood. Ärkab kasvõi öösel ja ei lase end sülle võtta, puudutada, vett anda – lihtsalt röögib läbi une ja pikali ei heida. Valu ei kurda.

Täna käisime pargis jalutamas pärast lõunaund. Käisime ka mänguväljakul, aga eemalt paistis veel suurem ja värvilisem mänguväljak, kus ta vist hoidjaga on harjunud käima ja ohh seda jonni siis, mis pihta hakkas. Ainult sinna suunas ja ainult emme opa ja vanrisse kindlasti mitte.

Tekib küsimus, kas laps peab kõike saama, mida ta tahab?

Või õhtul voodisse minnes. Kõik oleks ok, kui mina ka magama heidaks. Ei tohi ma iPadi näppida ja ütleb mulle, et: “iPad ilusti sinna!”  ja: “Emme ka tuttu!”

Ei taha mina jälle iga kord temaga koos kell 9 magama minna, või isegi seda teeselda, sest lõpuks ikka jään või passin siis pool ööd üleval, sest kella kaheks öösel on 5 tundi magatud.

Anyway, hakkasin siis vastavat kirjandust otsima, et mis need jonnihood on ja mida siis ette võtta, sest need täiesti nõutuks teevad. Eriti, kui sa ei taha/saa põhjustele järele anda. Aga täiesti vihaseks ajavad mind hoopis need artikklid, mis soovitavad jonnihoogu mõista ja lõpuks mingeid lahendusi ei paku.
Nii, mõistan jonni põhjust.
Ja seletan lapsele ka. Aga tema raiub edasi. Siis tekibki küsimus, et kas ma liiga tihti järgi olen andnud, et ta teab seni kisada, kuni ma ikkagi reageerin. Sest tavaliselt see nii on ja seegi oli kuskilt targast raamatust välja juuritud, et näiteks ööunele panna laps ja kui ta 10 minuti pärast ikka nutab, siis minna lohutama…ja siis jäi lõpuks magama, sest jonnimine väsitab.

Mulle aga tundub, et see “10 minutit las nutab – siis reageerin” on talle juba väga sisse kodeeritud igas olukorras ja ka enam magama jäämiseks ei toimi küll. Vahest jällegi läheb see magama minek eriti hõlpsasti. Sõltub päevast. Vist ongi nii, et mida rohkem põnevusi päevas (täna käis Alfiega basseinis ujumas ja hiljem minuga mänguväljakul), seda raskem tal oma emotsioone kontrollida.

Ja kuidas ta üldse peaks saama neid kontrollida, kui osasid asju mul on ka võimatu talle seletada. Näiteks vahest ei saa kohe süüa, kui näljast tuleb jonn. Teinekord ei käi vankri kate lõpuni alla ja Sune samal ajal pikali asendisse, sest see kate siis lihtsalt ei ulata. Vahest ütled: “Oota natuke, varsti saab!”, aga mis on lapse jaoks varsti?

Ja siis nad kirjutavad, et 2-3 aastat ongi “Jonniaasta”. Kui see on teaduslikult tõestatud, siis miks ei võiks mõnigi artikkel kirjutada, et mida teha siis, kui mõistmine ja seletamine ei ole lahendus. Kui nutunurka pole võimalik minna ja kui võõrad vaatavad tänaval imelikult, nagu tahaks juurde tulla ja öelda: “Appi, mida te oma lapsega teete, miks ta niiviisi röögib?!?”

Täna lasin tal lihtsalt end magama röökida.
Miks peab üks ilus, esimene eriti soe ja kevadine perepäev niimoodi lõppema?

One thought on “Beebid ei nuta midagi…

  1. Ma täitsa mõistan nõutust lapse jonnihoo ajal, meil pea kolmene laps ja kõige raskem on see, et kunagi ei tea, mis võib jonnihoo esile tuua. Aga ma olen aru saanud, et ükski seletamine ei aitagi enne, kui laps on maha rahunenud (avalikus kohas on muidugi hull olla siis endal). Ja mida rahulikum mina ise olen, seda kiiremini rahuneb laps. Õhtutega on meil nii, et koguaeg on sama rutiin. Peale pesu raamatu lugemine, unelaul ja kalli-musi-pai. Kui mingil hetkel välja ronib voodist, viin tagasi, kasvõi seitse korda (elamusterohkel päeval). Aga see iseseisev uinumine tuli tal ikka hilja. Algul pidin oma voodis nii kaua lamama, kuni ta magama jäi, mingil hetkel hakkas see teda hoopis häirima ja ma jätsin ta üksi magamistuppa uinuma. Juba päevi varem seletasin, mida kavatsen teha ja ka mitu päeva kordasin, kui juba üksi magama jäi, et olukord enam ei muutu ja nii jääbki. Meil vahel aitabki jonnihoogu ennetada, kui kõik oma sammud ette ära seletan: kui ütlemata teise tuppa lähen või järsku helistama hakkan, võib tulla karjumine.

Lisa kommentaar

